Proximus is de grootste telecom aanbieder in België die in vrijwel het hele land internet- en gsm-abonnementen en packs aanbiedt aan particulieren en bedrijven. Op deze pagina vind je de belangrijkste informatie over het aanbod en de contactgegevens van de telecom aanbieder Proximus.

Wie is Proximus?

Over Proximus

  • Opgericht in 1930
  • Actief in heel België
  • Eigen internet & gsm-netwerk
  • Sociaal tarief
  • 1,2 / 5 op Trustpilot (1.892 reviews - februari 2024)

Contactgegevens Proximus

Aanbod Proximus

  • Internet abonnementen (inclusief glasvezel)
  • Gsm-abonnementen (inclusief 5G)
  • Herlaadkaarten
  • Vaste telefonie
  • Packs met internet, tv, gsm en vaste telefoon
  • Ontdek alle Proximus tarieven

Proximus abonnementen

Er worden een groot aantal producten aangeboden door Proximus. Zo kun je bij deze telecom aanbieder terecht voor een los internet, vaste telefoon of gsm-abonnement, maar is het ook mogelijk om packs af te sluiten met internet, televisie, mobiele telefonie en vaste telefonie.

In het Proximus Flex pack kun je internet combineren met enkel televisie, met enkel mobiele telefonie, met zowel televisie en mobiele telefonie en eventueel ook met vaste telefonie. Afhankelijk van de producten die je in je pack wilt hebben, kun je kiezen uit verschillende abonnementen voor internet en televisie.

Ook bedrijven en zelfstandigen kunnen bij Proximus terecht voor het afsluiten van een pack, internetabonnement of gsm-abonnement.

Proximus internetabonnementen

Proximus biedt vier internetabonnementen aan, waarvan twee met glasvezel. Daarnaast is het voor studenten mogelijk om met een korting een internetabonnement van Proximus af te sluiten.

Naam abonnement Inhoud abonnement(en) Prijs abonnement
Proximus
Essential
Soort internetverbinding: Kabel
Hoeveelheid data: 100 GB
Maximale downloadsnelheid: 50 Mbps
Maximale uploadsnelheid: 4 Mbps
€ 28,00
Proximus
Start Fiber
Soort internetverbinding: Glasvezel
Hoeveelheid data: 150 GB
Maximale downloadsnelheid: 120 Mbps
Maximale uploadsnelheid: 20 Mbps
€ 42,95
Proximus
Maxi
Soort internetverbinding: Kabel
Hoeveelheid data: Onbeperkt
Maximale downloadsnelheid: 100 Mbps
Maximale uploadsnelheid: 30 Mbps
€ 57,99
Proximus
Maxi Fiber
Soort internetverbinding: Glasvezel
Hoeveelheid data: Onbeperkt
Maximale downloadsnelheid: 500 Mbps
Maximale uploadsnelheid: 100 Mbps
€ 62,99
Abonnement afsluiten bij Proximus

* Prijzen in februari 2024 zonder eventuele bijkomende kosten. De promoties worden zoveel mogelijk geprobeerd up-to-date te houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.

Wat is de netwerkdekking van Proximus?

Een Proximus internetabonnement via de kabel kan in vrijwel heel België afgesloten worden. Enkel in een aantal zogenaamde witte zones is er geen Proximus dekking.

Voor glasvezel is de netwerkdekking beperkter. Voor meer informatie over de beschikbaarheid van Proximus glasvezel op je adres, bel je CallMePower op: 02 808 96 40.

Proximus gsm-abonnementen

Proximus biedt vier gsm-abonnementen aan. Op het goedkoopste gsm-abonnement na, kun je bij alle gsm-abonnement tevens gebruik maken van 5G.

Naam abonnement Inhoud abonnement(en) Prijs abonnement
Proximus
Mobile Essential
Hoeveelheid data: 5 GB
Belminuten: 150 belminuten
Sms'en: Onbeperkt
€ 16,99
Proximus
Mobile Easy
Hoeveelheid data: 10 GB
Belminuten: Onbeperkt
Sms'en: Onbeperkt
€ 19,99
Proximus
Mobile Maxi
Hoeveelheid data: 50 GB
Belminuten: Onbeperkt
Sms'en: Onbeperkt
€ 29,99
Proximus
Mobile Unlimited
Hoeveelheid data: Onbeperkt
Belminuten: Onbeperkt
Sms'en: Onbeperkt
€ 49,99
Abonnement afsluiten bij Proximus

* Prijzen in februari 2024 zonder eventuele bijkomende kosten. De promoties worden zoveel mogelijk geprobeerd up-to-date te houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.

Wat is de 5G-dekking van Proximus?

Van 5G gebruik maken kan enkel als je gsm 5G ondersteunt en je je op een locatie bevindt met een 5G-dekking van Proximus. Dit is momenteel enkel het geval in Antwerpen, Gent, Brugge en Leuven en langs de Vlaamse kust. Voor meer informatie over de beschikbaarheid van Proximus 5G op je adres, bel je CallMePower op: 02 808 96 40.

Hoe kun je bij Proximus klant worden?

Het is op verschillende manieren mogelijk om bij Proximus klant te worden:

  • Bel KillMyBill op: 02 808 96 40.
  • Via de Proximus website.
  • In een Proximus winkel.

Kun je bij Proximus een sociaal tarief ontvangen?

Proximus biedt het sociaal tarief voor telecom aan. Je kunt het sociaal tarief bij hen aanvragen door contact op te nemen met de Proximus klantendienst.

De aanvraag zal vervolgens door Proximus doorgestuurd worden naar het BIPT. Het BIPT bepaald of het sociaal tarief toegewezen wordt of niet. Zij zullen ook vervolgens met jou comntact opnemen met de uitkomst.

Als jij het sociaal tarief voor telecom mag ontvangen, zul je een korting van maximaal € 11,50 ontvangen op je pack of internet abonnementen. Deze korting wordt zal automatisch toegekend worden bij je eerstvolgende factuur.

Proximus contactgegevens

Je kunt digitaal, telefonisch en offline met Proximus contact opnemen.

Openingsuren van de Proximus klantendienst

De openingsuren van de Proximus klantendienst verschillen per contactmanier. In onderstaande tabel vind je van alle contactmanieren wanneer je met Proximus contact kunt opnemen en hoe snel je een reactie kunt verwachten.

Proximus klantendienst openingsuren
ContactmanierOpeningsuren / gemiddelde reactietijd
Telefonisch - algemene klantendienstMaandag - vrijdag: 8:00 - 20:00
Zaterdag: 9:00 - 17:30
Telefonisch - helpdeskMaandag - vrijdag: 8:00 - 22:00
Weekend en feestdagen: 9:00 - 22:00
Telefonisch - nummer blokkeren24 uur op 24 en 7 dagen op 7
Online contactformulierDrie werkdagen
Online chat - chatbot24 uur op 24 en 7 dagen op 7

Hoe kun je Proximus opzeggen?

Je kunt op meerdere manieren Proximus opzeggen. Dit is mede afhankelijk van welke producten jij momenteel bij Proximus hebt afgesloten en of je een nieuw abonnement bij een andere aanbieder wilt afsluiten of niet.

  • Ik wil Proximus opzeggen en een nieuw abonnement afsluiten bij een andere telecom aanbieder
    • Bel KillMyBill voor hulp met alle abonnementen vergelijken, een nieuw abonnement afsluiten en je abonnement bij Proximus opzeggen: 02 808 96 40.
    • Maak gebruik van Easy Switch als je een nieuw internetabonnement of pack met internet en / of televisie afsluit.
    • Geef aan dat je jouw huidige gsm-nummer wilt behouden als je een nieuw gsm-abonnement of pack met gsm afsluit.
  • Ik wil Proximus opzeggen en geen nieuw abonnement afsluiten
    • Ga in MyProximus naar "Mijn producten" en klik op "Je abonnement opzeggen" bij het abonnement dat je wilt opzeggen.

Hoe kun je Proximus verhuizen?

Het is afhankelijk van de producten die je moet verhuizen, hoe je een Proximus verhuis regelt.

Heb je enkel een gsm-abonnement van Proximus? Het is dan al voldoende om enkel je adreswijziging in MyProximus door te voeren.

Heb je echter een internetabonnement of een pack, je zult dan in MyProximus je verhuis moeten doorgeven, waarna een medewerker van Proximus contact met jou opneemt voor het inplannen van een installatie in je nieuwe woning.

Proximus reviews

De Ombudsdienst voor Telecommunicatie is de bemiddelaar tussen telecom aanbieders en klanten die problemen met hun provider hebben. Op basis van alle klachten die zij jaarlijks ontvangen, brengen ze één keer per jaar een rapport uit met een samenvatting van alle klachten.

In het laatste rapport (2022) komt naar voren dat de meeste klachten bij de Ombudsdienst zijn binnen gekomen over Proximus. Maar liefst 4.640 klachten betroffen Proximus. Dit zijn er bijna twee keer zoveel als de nummer twee op de lijst (de Telenet Group), maar wel 22 % minder dan in 2021.

Op Trustpilot ontvangt Proximus naar aanleiding van 1.892 reviews een score van 1,2 / 5 (19 februari 2024). Op Google zijn de Proximus reviews positiever, met een score van 3,8 / 5 uit 258 reviews.

Proximus is een goede en uitgebreide telecom aanbieder die zich veel focust op de nieuwste ontwikkelingen. Hierdoor bieden zij onder andere een internetabonnement (in een pack) met de hoogste internetsnelheid in België. De prijzen van Proximus variëren, waardoor ze niet bij de goedkoopste maar ook niet bij de duurste providers in België behoren.

Maaike Zahn, telecom expert van KillMyBill

Proximus voor- en nadelen volgens KillMyBill

Proximus is de grootste telecom aanbieder van België en kent verschillende voordelen, maar ook nadelen. In onderstaande tabel ontdek je daarom alle voor- en nadelen van Proximus.

Voor- en nadelen van Proximus
✔️ Voordelen❌ Nadelen
  • Proximus heeft een groot aanbod en biedt alle verschillende producten aan.
  • Proximus biedt internet abonnementen speciaal voor studenten aan.
  • Proximus heeft de grootste netwerkdekking in België.
  • Proximus is een voorloper op het gebied van glasvezel en 5G.
  • Proximus heeft een ruime klantendienst.
  • Proximus biedt de hoogste internetsnelheid in België aan.
  • Proximus biedt een los vaste telefoon abonnement aan.
  • Proximus heeft hun prijzen in de laatste jaren met enige regelmaat verhoogd.
  • Proximus ontzegt huishoudens de toegang tot hun VDSL-netwerk als de woning aangesloten kan worden op hun glasvezelnetwerk.

De geschiedenis van Proximus

Proximus werd opgericht in 1930 als RTT, dat staat voor Regie voor Telegraaf en Telefoon. Zo'n zestig jaar later, in 1992, werd de RTT vervangen door Belgacom NV. Belgacom was aanvankelijk een autonoom overheidsbedrijf, maar twee jaar later werd het een naamloze vennootschap die in 1994 ook het mobiele netwerk van Proximus lanceren. De Belgische staat bezat echter nog enkele jaren 50 % van de aandelen.

Vanwege de liberalisering van de telecommarkt in België in 1998, besluit Belgacom Skynet over te nemen. Dankzij Skynet is het voor Belgacom mogelijk om ADSL aan te bieden in België. In 2002 is Proximus de eerste, Belgische, mobiele operator die via GRPS internet aanbiedt en in 2004 voert Belgacom een test uit voor televisie. Een jaar later zullen ze ook daadwerkelijk TV gaan aanbieden en zal Proximus als eerste 3G in België gaan aanbieden.

In 2006 werd het door het opkopen van het resterende 25 % belang van Vodafone in Proximus mogelijk om internet, televisie, gsm en vaste telefonie aan te bieden in België, dat vanaf 2007 ook in packs aangeboden werd. Vanaf 2015 staat Belgacom NV officieel bekend als Proximus NV, met onder andere Proximus, Mobile Vikings en Scarlet.

Proximus blijft de voorloper op technologische ontwikkelingen, met in 2012 de lancering van 4G, in 2017 de lancering van 4,5 G en de start van fiber en de uitrol van 5G in de laatste jaren.

Tijdlijn Proximus

  • 1930 - oprichting als RTT
  • 1992 - verandering naam naar Belgacom NV
  • 1998 - overname van Skynet
  • 2008 - overname van Scarlet
  • 2015 - verandering naam naar Proximus NV
  • 2020 - overname van Mobile Vikings

Wat is de MyProximus klantenzone?

Zodra je klant bent geworden bij Proximus, krijg je toegang tot de MyProximus klantenzone. In MyProximus kun je jouw abonnement en persoonlijke gegevens inzien en beheren. MyProximus geeft je de mogelijkheid om:

  • je facturen te bekijken, downloaden en betalen;
  • je verbruik in te gaten te houden;
  • je abonnement en opties in te zien en te beheren;
  • je wifiverbinding te verbeteren;
  • via de chat met Proximus contact op te nemen;
  • de veelgestelde vragen te vinden;
  • een gratis vervangtoestel aan te vragen;
  • je loyaliteitsvoordelen te bekijken;
  • eenvoudig parkeersessie te beheren en te betalen met 4411;
  • je energie-, water-, transport- en afvalconsumptie en -kosten groeperen en bekijken;
  • je ecologische voetafdruk in te zien en te verminderen.

Veelgestelde vragen over Proximus

Wie is Proximus?

Proximus is een Belgische telecom aanbieder die voorheen bekend stond als Belgacom. De grootste telecom provider van België biedt abonnementen aan voor internet en mobiele telefonie en packs met internet, televisie, mobiele telefonie en eventueel vaste telefonie. Ook kun je bij hen terecht voor herlaadkaarten.

Hoe neem je met Proximus contact op?

De Proximus klantendienst is telefonisch te bereiken. Je kunt ook digitaal met Proximus contact opnemen via het contactformulier, een ticket in MyProximus, de online chat, sociale media of het Proximus Forum. Bovendien kun je bij een Proximus winkel langs gaan.

Wat zijn de openingsuren van de Proximus klantendienst?

De algemene Proximus klantendienst is geopend van maandag tot vrijdag van 8:00 - 20:00 uur en op zaterdag van 9:00 - 17:30 uur.

De Proximus helpdesk van maandag tot vrijdag van 8:00 - 22:00 uur en in het weekend en op feestdagen van 9:00 - 22:00 uur.

Voor het blokkeren van je telefoon kun je 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 met Proximus contact opnemen.

Op mailcontact probeert Proximus binnen drie werkdagen terug te komen.

Hoe los ik Proximus problemen op?

Het is allereerst aan te raden om bij de supportpagina van Proximus te kijken. Wellicht dat je vraag of probleem hier al behandeld wordt.

Is dit niet het geval, dan kun je het Proximus Forum bekijken en eventueel daar je vraag stellen. Een andere oplossing is om met Proximus contact op te nemen.

Wat is de Proximus mail en hoe log ik bij de Proximus mail in?

Als klant van Proximus krijg je niet alleen toegang tot MyProximus, maar ook tot je eigen Proximus mail. De Proximus mail bevat een mailbox en een Proximus mailadres en bevat alle functionaliteiten die je van een mailbox gewend bent.

Zeg je jouw abonnement bij Proximus op, dan kun je nog achttien maanden gebruik maken van je mailbox.

* Prijzen in februari 2024 zonder eventuele bijkomende kosten. De promoties worden zoveel mogelijk geprobeerd up-to-date te houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.

Meer informatie over Proximus

KillMyBill, een merk van Selectra in België, heeft een partnership met deze entiteit. Via onze telefonische dienstverlenging geven wij je gratis advies, support en informatie en helpen wij jou met het afsluiten van een abonnement bij deze entiteit. KillMyBill krijgt een commissie voor elk afgesloten abonnement, maar de prijs blijft hetzelfde voor de klant.

Proximus klant worden?

Proximus klant worden of informatie ontvangen?