Verzekeren smartphone: waar moet je op letten?

Geactualiseerd op
minuten lezen
gsm verzekeren

Een smartphone kopen lijkt steeds meer op een investering. Om die investering te beschermen, denk je er misschien aan om je smartphone te laten verzekeren in geval van schade of diefstal. Is zo'n verzekering de moeite waard of is het weggegooid geld? Op deze pagina vind je alle informatie over de verzekering voor smartphones.

Verzekering smartphone: waar moet je aandacht aan besteden?

Als je een verzekering voor je smartphone wilt afsluiten, is het belangrijk om goed te letten op een aantal zaken betreffende het verzekeringscontract. KillMyBill geeft je vier tips waar je op moet letten bij het afsluiten van een verzekering voor je smartphone.

Pas op voor beperkte dekking

Smartphones worden elk jaar verbeterd en technologisch geavanceerd, maar ze zijn ook kwetsbaar. Zelfs een nieuwe smartphone is meestal niet waterbestendig, is vaak bijzonder gevoelig voor oxidatie en is niet bestand tegen schokken. En wanneer je de gsm laat vallen en de camera geraakt wordt, moet je niet verbaasd zijn als blijkt dat de lens gebroken is.

Al deze zorgen kunnen je ertoe aanzetten om je smartphone te laten verzekeren. Dat is allemaal goed en wel totdat er problemen opduiken. Als je je verzekeraar contacteert, krijg je vaak te horen dat je situatie niet inbegrepen is in het contract. Dat is natuurlijk een onaangename verrassing die trouwens vaak voorkomt in geval van diefstal of het verliezen van de gsm. Maar hoe komt het nu?

Het probleem met de verzekeringen voor smartphones is dat er weinig risico's of situaties gedekt worden. Dit varieert van contract tot contract dus het is belangrijk om het document goed te lezen voor je het ondertekent. Maak je echter geen illusies: elke verzekering heeft beperkende clausules, vooral als het gaat om een ongeval of diefstal. Dus pas goed op en lees alle kleine lettertjes.

Beperkende clausules verzekering telefoon

In geval van diefstal of verlies van de smartphone moet je weten dat de terugbetalingsvoorwaarden bijzonder streng zijn.

  • Diefstal: de meeste verzekeringsmaatschappijen zullen enkel betalen wanneer je smartphone tijdens een inbraak gestolen werd of dat er geweld bij te pas kwam. Als een overvaller de smartphone op straat uit je handen rukt, is niet voldoende. In die situatie wordt je vaak niet gedekt door je verzekeraar.
  • Het verliezen van de smartphone: als je je smartphone bent kwijtgeraakt door eigen onoplettendheid zal je in de meeste gevallen niet gedekt worden door de verzekering.
  • Schade: ook hier zijn de verzekeraars bijzonder streng. Sommige verzekeraars zullen je enkel vergoeden wanneer de schade "veroorzaakt werd door een plotselinge situatie die onvoorspelbaar was voor de verzekerde." Kortom, je kunt niet rekenen op je verzekering als je je toestel per ongeluk in bad laat vallen.

Een ander belangrijk punt: in het contract wordt je vaak opgeroepen om de verzekering "in goed geweten" te gebruiken. De bedoeling is om klanten aan te zetten om eerlijk te zijn en geen situaties te verzinnen zodat ze geld kunnen opstrijken van de verzekering. Dit wil zeggen dat de verzekeraar je verhaal of situatie goed zal uitpluizen om zeker te zijn dat je niet liegt. Wees dus voorzichtig.

Prijs verzekering smartphone

Als je de inhoud van het contract goed gecontroleerd hebt en denkt dat alles in orde is, moet je overgaan tot de prijs. Uiteraard is het belangrijk dat je niet te veel betaalt in vergelijking met de gedekte risico's en de kwaliteit van de service.

Let goed op want het kan gebeuren dat sommige verzekeraars te hoge prijzen aanrekenen voor een contract dat uiteindelijk niet voldoet aan je verwachtingen. Zorg er ook voor dat de waarde van het apparaat gerespecteerd wordt. Als je tot 150 euro per jaar moet betalen voor een smartphone van 500 euro, dan kun je best je contract herzien.

Hoe zit het met de aansprakelijkheid van de verzekering?

Heeft een andere persoon je smartphone beschadigd? In dit geval zal die persoon, als hij of zij een aansprakelijkheidsverzekering (ook wel familiale verzekering) bezit, voor de kosten opdraaien. We geven een voorbeeld: als je manager je mobiele telefoon laat vallen en het scherm breekt, dan zal zijn verzekering de kosten betalen. Dit gebeurt aan de hand van een franchise.

Verzekering smartphone bij telecomprovider of verzekeraar?

Je kunt een verzekering afsluiten bij de meeste telecomproviders of bij een verzekeringsmaatschappij. Je hebt dus twee mogelijkheden:

  1. Neem een contract bij een operator (Base, Proximus, Orange ...) of bij een verkooppunt (FNAC, Mediamarkt, Carrefour ...).
  2. Neem een contract bij een verzekeraar.

Verzekering telefoon bij provider Bekijk alle telecomproviders in België en neem contact op voor het afsluiten van een nieuw abonnement en/of verzekeringscontract voor je telefoon. Zo kun je onder andere een smartphone omnium bij Proximus afsluiten.

De eerste keuze wordt vaak afgeraden omdat je in die situatie meer geneigd zal zijn om een overhaaste beslissing te nemen. Laat je niet doen door de verkoper: neem gerust de tijd om je opties te overwegen. Je kunt later altijd teruggaan of een contract tekenen bij een echte verzekeraar.

Als je voor de professionele sector (banken en verzekeringen) kiest, dan is het soms ook mogelijk om meteen al je toestellen (smartphone, tablet, laptop …) te laten verzekeren, ongeacht het merk of het aantal dat je hebt. In de meeste gevallen wordt een forfaitair bedrag bepaald afhankelijk van de leeftijd van de toestellen.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 41 stemmen vond de informatie nuttig.