Wat met het internet, TV en gsm-abonnement bij een verhuis?

Plan tijdig zodat u niet zonder internet en / of telefoon valt! Foto: iStock

Gaat u verhuizen? Wanneer u reeds klant bent bij een telecombedrijf, bestaat de uitdaging erin om uw telecomabonnementen (internet, TV en telefoon) over te schakelen naar een nieuw adres zonder lang te moeten wachten. Om dit te doen, moet u goed plannen. Wij vertellen hoe u te werk gaat.

Er zijn twee scenario’s: ofwel blijft u bij dezelfde telecomoperator na de verhuis, ofwel kiest u een andere en moet u dus een nieuw contract tekenen. Wij bekijken beide scenario’s.

1. U blijft bij dezelfde telecomoperator

Als u tevreden bent over uw telecomoperator en een correcte prijs betaalt, dan is er geen reden om te veranderen van operator. In het geval dat u verhuist, zal u een aantal stappen moeten doorlopen zodat uw nieuwe woning voorzien is van internet, TV en telefoon, i.e. de zogenaamde Triple Play aanbieding.

Vertel de operator over uw verhuis

Wanneer u verhuist, moet u contact opnemen met uw telecomoperator(en). Om ervoor te zorgen dat alles vlot verloopt, doet u dit best vier weken voor de dag van de verhuis. Op die manier krijgt het bedrijf voldoende tijd om de diensten stop te zetten en opnieuw te activeren op het nieuwe adres.

U kan uw telecomoperator(en) op twee manieren contacteren: online of via telefoon.

Telecomoperatoren bieden op hun website een online formulier aan dat u moet invullen als u van plan bent om te verhuizen. Op dat formulier moet u uw klantnummer, contactgegevens en het adres van uw nieuwe woning invullen. Vergeet niet aan te duiden welke diensten u wilt overschakelen: tv, internet en / of telefonie.

Als u dit liever niet online doet, kunt u de operator ook steeds telefonisch contacteren. Een medewerker zal u om de nodige informatie vragen. Houd zeker uw contract en / of facturen bij de hand zodat u alle gegevens kan doorgeven.

De telecomoperator belt u op

Heeft u het formulier correct ingevuld en online doorgestuurd? Oké. In dat geval zal een werknemer van uw operator contact met u opnemen. Samen spreken jullie een datum af waarop de diensten aangesloten zullen worden. De telecomoperator zal u ook laten weten welke werken uitgevoerd zullen worden. Daarnaast zal hij ook checken of uw nieuwe woning al is aangesloten op hun netwerk. Er zijn twee situaties mogelijk:

  1. als uw nieuwe woning reeds aangesloten is op het netwerk van de gewenste operator betaalt u enkel verhuiskosten. Deze kosten bedragen gemiddeld €50.
  2. als uw nieuwe woning niet aangesloten is op het netwerk, dan zal een technicus langskomen om de aansluiting te verzorgen. Dit gaat gepaard met extra kosten bovenop de verhuiskosten.

Of u nu al aangesloten bent of niet, vergeet zeker niet alle apparatuur (decoder, modem …) mee te brengen naar de nieuwe woning!

De technicus komt langs

Ziezo, de grote is dag is eindelijk aangekomen! Een technicus zal op de afgesproken datum langskomen bij uw nieuwe woning. Hij zal alle kabels leggen en apparaten installeren die u nodig heeft. U hoeft zelf niets te doen. Voor u vertrekt, zal hij testen of alles werkt. Als dit het geval is, kunt u vanaf dat moment tv kijken, bellen en surfen in uw nieuwe woning.

Hoe zit het met het gsm-abonnement?

Gaat u verhuizen maar wil u enkel uw gsm-abonnement behouden? Dan heeft u uiteraard geen nood aan een technicus. Het enige wat u moet doen, is het nieuwe adres doorgeven aan de operator zodat de facturen op de juiste plaats terechtkomen. Dit kan u opnieuw gemakkelijk online doen, via uw persoonlijke account. U kan ook steeds terecht in een verkooppunt voor meer informatie.

2. U verandert van telecomoperator

Een aankomende verhuis is het perfecte moment om alle telecomabonnementen (voor internet, TV en / of gsm-abonnementen) te vergelijken. Vindt u een aanbieding met een betere prijs? Dan is dit het ideale moment om te veranderen van telecomoperator.

Het enige wat u hoeft te doen, is contact op te nemen met de nieuwe, uitgekozen operator. U kunt de aanbieding ook meteen online bestellen. De nieuwe telecomoperator zal de verandering doorgeven aan de oude operator en zal zich er volledig op toeleggen. U hoeft zelf niets te doen.

Veranderen van telecomoperator is gratis na de eerste zes maanden van het contract. Als u uw contract verbreekt voor die tijd verstreken is, kan (en zal) de operator u opzegkosten aanrekenen.

Het verschil tussen een verhuis en de herneming van een contract

Voor alle duidelijkheid: een verhuis is niet gelijkgesteld aan de herneming van een contract. In het laatste geval gaat het om de overdracht van een internet, TV en / of gsm-abonnement van de ene persoon op de andere.

Let op, dit is alleen mogelijk in speciale omstandigheden, zoals bij…

  • een overlijden
  • een echtscheiding
  • een overdracht tussen personen die samenwonen (familieleden bv.)

Beide partijen moeten akkoord zijn met de overdracht van de diensten. Ook moet degene die de diensten overneemt, akkoord zijn met mogelijk schulden van de vorige eigenaar. Die worden immers mee overgedragen.

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.