Wat gebeurt er als u uw internet- of gsm-rekening niet betaalt?

Als u uw telecomfactuur niet betaalt, loopt u het risico dat de diensten geblokkeerd worden. Foto: Pixabay

Bent u vergeten om een ​​van uw facturen voor internet of telefoon te betalen? Heeft u financiële problemen en daardoor moeite om te facturen te betalen? Geen paniek. Het belangrijkste is dat u weet wat u moet doen zodat de situatie niet verslechtert. We helpen u op weg!

Procedure in geval van niet-betaling

Heeft u uw factuur voor de internetverbinding, de vaste telefoon of uw gsm niet betaald? Dit is wat er u te wachten staat…

Als u de betaling niet uitgevoerd heeft binnen de opgegeven termijn (meestal 15 dagen), ontvangt u een eerste herinnering. Die krijgt u vrijwel meteen na de datum die op uw factuur vermeld stond. De inhoud van de brief is niet verwonderlijk: er wordt u gevraagd om het verschuldigde bedrag zo snel mogelijk te betalen. Houd er rekening mee dat het meestal drie werkdagen duurt voor de telecomoperator uw betaling ontvangen heeft. Bovendien zult u ongeveer €8 aan administratiekosten moeten betalen bovenop het verschuldigde bedrag.

Als er geen betaling heeft plaatsgevonden, krijgt u een tweede herinneringsbrief. Uw operator zal u meedelen dat uw toegang tot zijn dienst(en) (internet, telefoon, gsm) geblokkeerd zal worden als u de situatie niet zo snel mogelijk rechtzet. Opnieuw zal u administratie en herinneringskosten (ongeveer € 13) moeten betalen.

Reageert u niet op deze tweede waarschuwing? U krijgt dan een derde en laatste herinnering. Deze waarschuwt u dat de diensten binnen een paar dagen opgeheven worden.

Wees ervan bewust dat deze procedure kan verschillen afhankelijk van welke operator u heeft. Bijvoorbeeld, als u klant bent bij Telenet en u een gsm-abonnement heeft, kunt u na de eerste herinnering enkel nog oproepen en sms’jes ontvangen. Digitale televisie wordt geblokkeerd. Na de tweede herinnering wordt uw gsm-abonnement volledig geblokkeerd, de digitale televisie blijft ook geblokkeerd, bellen met de vaste telefoon is niet langer mogelijk (ontvangen wel) en u kunt niet meer surfen op het internet. Als u overgaat naar het stadium van de ingebrekestelling (de laatste waarschuwing voor mogelijke juridische stappen), dan beëindigt Telenet al uw diensten.

In geval van niet-betaling van de factuur na ontvangst van een ingebrekestelling, zal de operator genoodzaakt zijn juridische stappen te ondernemen om het gevorderde bedrag te ontvangen.

Het belangrijkste wat u hiervan moet onthouden? Als u een factuur heeft die nog betaalt moet worden, is het belangrijk om weten dat u herinneringskosten zal moeten betalen en dat u bovendien risico loopt op de blokkering van uw diensten. En in het ergste geval komt er een juridisch proces aan te pas. Vermijd onaangename verrassingen en betaal steeds zo snel mogelijk uw factuur als u daartoe in staat bent.

Reactivatie van de telecomabonnementen

Stel: u komt tot op het punt dat uw abonnementen en diensten geblokkeerd werden. Daarna heeft u echter het verschuldigde bedrag betaald en wilt u opnieuw kunnen genieten van de telecomdiensten. Hoe verloopt de reactivatie?

Bij de meeste operatoren is het zo dat u meteen terug toegang krijgt tot uw diensten zodra het verschuldigde bedrag betaald is. Opgelet: als u de overschrijving uitvoert, moet u de mededeling toevoegen die op uw factuur of herinneringsbrief vermeld staat.

U kunt uw factuur ook online betalen via uw account. U kunt nog steeds gebruik maken van deze betaalmethode ook al heeft u niet gekozen voor domiciliëring.

Wat het internet betreft, is de reactivatie afhankelijk van de aard van de blokkering. Stel bijvoorbeeld dat u een klant bent bij VOO. Bij deze operator zijn de volgende twee situaties mogelijk:

  1. Uw abonnement werd op afstand geblokkeerd: dit betekent dat uw internet door middel van een computersysteem werd geblokkeerd. In dit geval wordt uw internet binnen 5 werkdagen na de betaling opnieuw geactiveerd.
  2. Uw internet werd aan de kabel afgesneden door een technicus: in dit geval moet u rekenen op 7 werkdagen na ontvangst van de betaling

Wat als u een herinnering ontvangt als…

u betaald heeft?

Raak niet in paniek. Dit kan gebeuren. Het eerste wat u moet doen is om de gegevens op uw telecomfactuur en de betalingsherinnering met elkaar te vergelijken. Zorg ervoor dat het klantnummer, het rekeningnummer en de overige informatie op beide documenten hetzelfde zijn. Als dat inderdaad het geval is, dan kan het zijn dat uw betaling en de aanmaning van uw operator elkaar overlapt hebben. U kunt de herinneringsbrief met andere woorden negeren. Als u tegenstrijdige informatie vindt of er staat een fout op de telecomfactuur, neem dan contact op met de betrokken operator.

u betaalt met domiciliëring?

Zelfs als u via domiciliëring betaalt kunt u een herinneringsbrief ontvangen. Dit betekent dat er onvoldoende saldo op uw bankrekening staat om de rekening te betalen.

In dit geval zal de volgende automatische betaling de volgende maand verdubbeld worden. Als uw betaling twee keer afgewezen wordt, dan stopt de domiciliëring. U zal daarna de facturen handmatig moeten terugbetalen.

Het kan ook gebeuren dat de betaling niet heeft plaatsgevonden omdat de domiciliëring nog niet geactiveerd is. Het beste wat u dan kunt doen is de factuur die maand via handmatige overschrijving betalen.

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.