Hoe kunt u het internetabonnement beëindigen?

Om het internetabonnement op te zeggen moet u een opzegbrief schrijven. Foto: Pixabay

Sinds de liberalisering van de telecommunicatiemarkt, zijn er veel operatoren en aanbiedingen bijgekomen. Dat kan het lastig maken om het juiste abonnement te kiezen. Gelukkig is het niet moeilijk om een internetabonnement te beëindigen. Ontdek hier hoe u te werk gaat.

Om welke redenen kunt u het internetabonnement opzeggen?

De belangrijkste reden om van internetabonnement te veranderen, is omdat u te veel betaalt voor uw huidig internet abonnement. U wil profiteren van een goedkopere en meer aantrekkelijke aanbieding. Het gaat hier niet enkel om een aanbieding met een lagere prijs maar ook met een betere service en een internetabonnement dat aangepast is aan uw verbruik en uw wensen.

Volgens het BIPT, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, veranderde 67% (in 2014) van internetabonnement om die reden.

Een andere reden waarom mensen nog al eens veranderen van internetabonnement of telecomoperator is omdat ze in een conflict verwikkeld zijn met hun huidige provider. In 2014 veranderde 25% om die reden.

Nog een andere reden heeft betrekking tot de geleverde diensten die niet overeenkomen met de diensten die vooraf beloofd werden. Wanneer de verbindingssnelheid niet aan de eisen van de klant (en de belofte van de operator) voldoet, zijn veel mensen geneigd om de huidige operator te verlaten en andere en betere oorden op te zoeken.

Wat ook interessant is, is de vierde reden die opgegeven werd door de ondervraagde personen. Tijdens het onderzoek van het BIPT naar de telecommarkt in België gaven zij “omdat veranderen van telecomoperator of provider gemakkelijk is” op als reden. Die stelling bewijst dat veranderen van internetabonnement of provider helemaal niet moeilijk is. Er is dus geen reden tot paniek als u niet langer tevreden bent met uw huidige telecomoperator. Vaak volstaat het om het juiste moment te kiezen.

Maar wat is nu het juiste moment?

Wanneer kunt u uw abonnement opzeggen?

Als u beschikt over een internetabonnement zonder verplichtingen (zonder vast contract) dan kunt u op elk gewenst moment veranderen. U kunt op niet alleen op elk moment veranderen, het is bovendien ook volledig gratis. Dat werd bepaald in de Telecomwet van 2012.

De Telecomwet

De regels rond het opzeggen van een internetabonnement met een vast contract zijn sinds de Telecomwet van 2012 versoepeld. Dankzij deze wet is iedereen vrij om zijn telecomabonnement zonder extra kosten te verbreken.

Om het internetabonnement te beëindigen moet u een opzegbrief schrijven.
Om het internetabonnement te beëindigen moet u een opzegbrief schrijven. Zie hieronder. Foto: Pixabay

De enige voorwaarde is dat u ten minste 6 maanden klant bent geweest bij de operator. De klant kan het contract vroeger ontbinden maar daar zijn wel sancties aan verbonden. De vergoeding die de operator dan kan aanrekenen, mag niet groter zijn dan de abonnementskosten die op dat moment nog betaald moesten worden door de klant.

Als u na twee maanden uw contract verbreekt, dan kan de provider maar een maximum vergoeding gelijk aan de abonnementskosten van 4 maanden vragen. Dat zijn de maanden die u nog tegoed had.

Er zijn wel enkele uitzonderingen op de 6 maanden regel:

  • Speciale promoties: sommige providers bieden interessante aanbiedingen aan. Klanten krijgen deze contracten aangeboden aan een gereduceerde prijs. Die contracten zijn bedoeld om een bepaald aantal klanten aan de provider te binden voor een bepaalde, vaste periode. Zo’n contract biedt dus zekerheid aan de provider.
  • Koppelverkoop: de operator biedt u een sterk gereduceerd of gratis product aan in ruil voor de belofte dat u niet van operator zal veranderen gedurende de periode die op het contract vermeld staat. Als u toch beslist om te veranderen, dan zal u het resterende bedrag van het toestel moeten betalen. Voorbeeld: als u een modem krijgt aan €1 met een contract voor 12 maanden en u beslist om na 6 maanden het contract te verbreken, dan zal u nog €60 moeten betalen aan de provider.

Hoe veranderen van operator of abonnement?

Als u weet wanneer het juiste moment is aangebroken, is het effectief opzeggen van uw abonnement zeer simpel. Het enige wat u hoeft te doen, is de operator schriftelijk verwittigen over de beslissing die u heeft genomen. Dit gebeurt via de opzegbrief. In de meeste gevallen kunt u ook een e-mail sturen. Let op: elke provider heeft zijn eigen procedure. Check dus zeker op de website van de operator om te weten wat de procedure is voor het veranderen van operator.

In de opzegbrief moet u uw contactgegevens (naam, adres, telefoon, e-mail) vermelden, alsook uw contract of klantennummer en het adres van uw operator (indien u een brief opstuurt). Vergeet de brief of de e-mail zeker niet te ondertekenen.

U kunt zelf de datum kiezen waarop u uw internetabonnement wenst stop te zetten. De operator moet dan proberen om die datum te respecteren of zo dicht mogelijk die datum te benaderen. De operator moet ook steeds een bevestiging sturen. Gebeurt dit niet, dan neemt u beter direct contact op met de operator (via telefoon).

Ziezo, nu u weet hoe en waarom u uw internetabonnement kan opzeggen, bent u klaar om de abonnementen met elkaar te vergelijken.

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.