Maak komaf met ongewenste (reclame) oproepen

Maak komaf met ongewenste oproepen in enkele simpele stappen. Foto: Pixabay

Ongewenste (reclame)oproepen kunnen snel vervelend worden. U kan de telefoon wel ophangen en u er zo vlug van af maken, maar dat houdt verkopers of bedrijven niet tegen om u een tweede of derde keer te contacteren. In deze praktische gids geven we u tips om te voorkomen dat u niet langer gebeld wordt.

Bent u de telefoontjes beu van verkopers die u een revolutionair, goedkoop product beloven? Maar ook in de telecomwereld contacteren operatoren hun klanten om hen te overtuigen een nieuw product of abonnement te bestellen.

Vooral als u een gsm-abonnement heeft bij een provider maar een internetabonnement bij een andere operator heeft, riskeert u het doelwit te worden van commerciële gesprekken. Het is logisch dat bedrijven proberen om u te overtuigen alle abonnementen bij hen te nemen maar dat is niet altijd aangenaam voor u.

Bovendien zijn telecomoperators niet de enige bedrijven die u kunnen contacteren. Er zijn tal van organisaties die mensen opbellen om hun product te promoten.

Wilt u hier niets van weten? Heeft u genoeg van al die verkoopspraatjes?

Geen zorgen. We geven u hieronder een aantal tips om voorgoed verlost te raken van de aanhoudende telefoontjes.

Registreer u op Robinson Mail

Robinson Mail is een lijst voor mensen die niet langer ongevraagde reclame wensen te ontvangen. Deze lijst bestond eerder al onder een aantal andere vormen (Fax Robinson, Robinson e-mail, SMS Robinson) maar deze werden n.a.v. de getroffen schikkingen met de wetgever verwijderd. De bedrijven die consumenten willen bereiken, moeten de consument bij wet toestemming vragen om zijn/haar e-mail adres, fax- of gsm-nummer (voor sms-acties) te gebruiken.

Waarom kiezen voor Robinson Mail?

De wet op de privacy stelt dat iedereen het recht van toegang heeft tot zijn/haar gegevens maar ook het recht van wijziging en van informatie. Zo moet de persoon op de hoogte zijn van wat het bedrijf doet met zijn/haar gegevens. Hij/zij kan zich ook verzetten tegen de opname van zijn/haar gegevens in een bestand of tegen de overdracht van deze gegevens aan derden. Met de ontwikkeling van de Robinsonlijst wil de BDMA (Belgian Direct Marketing Association) de wens van consumenten respecteren om geen ongevraagde reclame op naam te ontvangen.

Waarvoor worden de Robinsonlijsten gebruikt?

Bedrijven die een marketingcampagne prospectieactie voorbereiden kunnen de Robinsonlijsten gebruiken om personen uit hun database te halen. Het is immers niet nodig om een persoon te contacteren die reeds verklaard heeft dat hij/zij niet geïnteresseerd is.

Hoe registreren?

Om te worden opgenomen in deze lijst, moet u zich registreren op de Robinsonwebsite. Zodra dat is gebeurd, zullen de bedrijven u uit hun eigen lijst verwijderen en u niet meer contacteren.

Wanneer kunt u wel nog gecontacteerd worden?

Ondanks het feit dat u zich geregistreerd heeft op de lijst kan u in enkele gevallen wel nog gebeld worden. Het gaat om:

  • bedrijven waar u klant bent
  • bedrijven aan wie u toestemming gegeven heeft om u te contacteren
  • bedrijven die niet bij de BDMA horen

In deze gevallen moet u zelf contact opnemen met de bedrijven en hen verzoeken om u niet langer op te nemen in hun commerciële / marketingcampagnes.

Registreer u op de bel-me-niet-meer lijst

De Bel-me-niet-meer lijst wordt beheerd door vzw DNCM.

Vzw DNCM is wettelijk erkend voor het beheer van deze unieke lijst. De Bel-me-niet-meer lijst is wettelijk verplicht. Dit wil zeggen dat alle bedrijven de lijst moeten gebruiken en bij niet-naleving van de wetgeving (de privacywet) kunnen er sancties worden opgelegd. Het betreft elke telefonisch direct marketing actie naar u als potentiële klant, maar ook als reeds
bestaande klant.

Een screenshot van de bel-me-niet-meer website
Een screenshot van de website. Bron: bel-me-niet-meer.be

Als u zich registreert op de bel-me-niet-meer lijst betekent dit dat u zich verzet tegen oproepen van gelijk welke onderneming. Dit verzet moet worden nageleefd zodra u bent ingeschreven. U kan alleen telefonisch benaderd worden door een onderneming of organisatie wanneer u daartoe toestemming hebt gegeven.

Goed om te weten: het maakt niet uit bij welke telefoonoperator u klant bent. De lijst is steeds bindend.

Waarvoor geldt de lijst niet?

De Bel-me-niet-meer-lijst is niet van toepassing op commerciële sms-berichten. Een andere wet verbiedt namelijk dat bedrijven u publicitaire sms-en toesturen zonder toestemming. Een bedrijf dient eerst uw expliciete toestemming te vragen en ontvangen vooraleer ze mogen sms’en met betrekking tot commerciële aanbiedingen.

Heeft de lijst een onmiddellijk effect?

Om u te registreren op de bel-me-niet-meer lijst moet u een online formulier invullen. Binnen de 5 dagen ontvangt u een bevestiging van uw registratie.

We willen u er opnieuw aan herinneren dat de bel-me-niet-meer lijst niet van toepassing is op het ontvangen van sms’en. Een andere wet verbiedt immers dat bedrijven publicitaire sms-en sturen zonder de toestemming van de ontvanger. Uw inschrijving is tevens geldig voor het leven. Als u opnieuw wilt reclame wilt ontvangen moet u zich afmelden van de lijst.

Het veranderen van operator heeft overigens geen invloed op uw registratie. Zolang het gsm-nummer behouden blijft, zal u geregistreerd blijven op de lijst.

U heeft een nieuw nummer? Log in op uw account en vervang het oude door het nieuwe nummer.

Comments of the page

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.