Hoe veranderen van internet of gsm-operator?

1 op 2 Belgen betaalt te veel. Doe de test en verander van operator indien nodig! Foto: Pixabay

Steeds meer Belgen veranderen van energieleverancier, maar hoe zit het met telecom? In die sector wordt er minder vergeleken en overgeschakeld. Nochtans zouden heel wat consumenten kunnen profiteren van een lagere internet- en gsm-rekening. Schrikt het hele proces u af? Dat is nochtans nergens voor nodig!

Waarom veranderen van telecomoperator?

Uit cijfers van het BIPT blijkt dat 1 op 2 Belgen te veel betaalt voor zijn of haar telecomdiensten (internet en / of gsm). De kans is dus groot dat u daarbij hoort. Hoe kunt u het zeker weten? Vergelijk de internetabonnementen, gsm-abonnementen of internetpacks en kijk hoe goed uw abonnement scoort.

Als u dankzij deze vergelijking ontdekt dat u jaarlijks heel wat geld zou kunnen besparen, kunt u snel actie ondernemen. U kunt veranderen van operator en zich inschrijven voor de aanbieding die het best past bij uw noden en behoeften.

Weet u niet welke aanbiedingen te kiezen? Geen nood. Wij delen enkele criteria voor het kiezen van een internetabonnement dat bij u past. Ook voor het kiezen van een gsm-abonnement hebben we enkele tips and tricks. Wij verklappen er alvast twee. De eerste, het verlagen van de factuur, hebben we al gehad.

Kwaliteit van de service

Naast ons advies is er ook nog het advies van het BIPT, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie. De telecomregulator identificeert negen criteria die de keuze voor een nieuwe operator kunnen beïnvloeden: wachttijden, storingen en defecten, customer service, klachten over rekeningen en mobiele netwerkdekking. Op de website van het BIPT vindt u een barometer van de kwaliteit van de dienstverlening.

De kwaliteit van de diensten is een van de grootste oorzaken van een beëindiging van een contract. Dat hoeft niet te verbazen: als u verbindingssnelheid lager is dan dat beloofd werd door de provider, bent u al snel geneigd om betere oorden op te zoeken.

Het verlagen van de facturen voor gsm en / of internet is dus niet de enige reden waarom u van operator zou kunnen veranderen. Ook de kwaliteit is belangrijk. Daarnaast kunnen er ondertussen ook aanbiedingen om de markt zijn die een betere service, technologie of de nieuwste snufjes aanbieden. Ook dit kunnen redenen zijn om de switch te maken.

Wanneer veranderen van operator?

Heeft u een internet- of gsm-abonnement zonder verplichting? In dit geval, is goed nieuws: u kunt uw contract op het gewenst moment en volledig gratis beëindigen. U mag de provider de datum doorgeven waarop u de diensten wilt stopzetten. Om er zeker van te zijn dat de operator uw verzoek kan uitvoeren, houdt u best rekening met een opzegtermijn van 30 dagen.

Heeft u een contract van bepaalde duur? Dankzij de Telecomwet van 2012 kunt ook dit contract gratis verbreken. Dit geldt voor alle telecomdiensten: TV, internet, gsm en vaste telefoon. U kunt pas volledig gratis overschakelen naar een andere provider nadat de eerste zes maanden van het contract verstreken zijn. Als u uw contract voor die tijd wilt beëindigen, moet u een vergoeding betalen. Deze vergoeding zal gelijk zijn aan de nog resterende abonnementskosten.

Voorbeeld: als u uw contract van 1 jaar na 3 maanden verbreekt, zal uw maximaal gelijk zijn aan de abonnementskosten voor 9 maanden. Dit bedrag kan dus aardig oplopen, zeker wanneer u een contract heeft van 1 jaar of langer. U kunt dus best die 6 maanden geduldig wachten en daarna geen enkele vergoeding betalen.

Kreeg u een korting op een nieuw toestel (bv. koppelverkoop)? Als u het contract voor de eerste zes maanden verbreekt, zal u de resterende waarde van het toestel moeten betalen.

De procedure voor het veranderen van gsm-operator

We onderscheiden twee situaties:

  1. U houdt hetzelfde telefoonnummer en heeft uw nieuwe operator gevonden. In dit geval zal uw nieuwe operator de vorige contacteren en laten weten dat u het contract wilt beëindigen. U moet enkel een brief ondertekenen waarin staat dat u uw gsm-nummer wilt overdragen van de ene operator naar de andere. Deze brief finaliseert de switch van operator.
  2. U wilt een andere gsm-nummer en u heeft nog niet beslist welke operator u kiest. In dit geval moet u zelf de operator contacteren en hem laten weten dat u het contract wilt verbreken. Dit gebeurt aan de hand van een schriftelijke aantekening. U bent niet verplicht om een aangetekende brief op te sturen. U kan een gewone brief versturen met de post of een email sturen. Raadpleeg de website van de operator voor de gepaste wijze.

Hoe gaat dat in zijn werk?

Wanneer u verandert van mobiele operator, of u uw nummer nu behoudt of niet, krijgt u een nieuwe simkaart. Zodra het contract met de oude operator verbroken is, kunt u van simkaart veranderen. Als u uw nummer wilt behouden, dan zal de nieuwe provider dit op een afgesproken datum uitvoeren. Normaal gezien valt dit binnen de 24u op de afgesproken dag.

De procedure voor het veranderen van internetprovider

Het eerste wat u moet doen, is het bestellen van een nieuw internetabonnement bij de gewenste operator. Het is pas wanneer u het nieuwe contract getekend heeft dat het vorige contract geannuleerd kan worden. Opnieuw kunt u zelf een datum kiezen waarop het nieuwe contract start. Houd er rekening mee dat dat tijd vergt. Vraag de operator dus niet om morgen de verandering uit te voeren. Wij raden opnieuw een opzegtermijn van 30 dagen aan.

Hoe gaat het in zijn werk?

Ook hier onderscheiden we twee scenario’s:

  1. de nieuwe operator maakt gebruik van dezelfde technologie voor de internetverbinding
  2. de nieuwe operator maakt gebruik van een andere technologie voor de internetverbinding

In de eerste situatie vindt de deactivering en de activering op dezelfde dag plaats. Volg de instructies van uw nieuwe provider en u zal snel terug kunnen surfen op het internet.

In het tweede geval moet u zelf zorgen dat de deactivering en activering plaatsvindt op dezelfde datum. Geen zorgen: geef gewoon dezelfde datum op aan de nieuwe provider als de einddatum die u moet de vorige operator heeft vastgelegd. Door het nemen van deze voorzorgsmaatregel, zou u niet langer dan 8 uur zonder internet moeten vallen.

Als u ondervindt dat uw modem geen verbinding maakt nadat de startdatum verstreken is, aarzel dan niet om contact op met de klantenservice van uw nieuwe provider. De operator zal de status van uw lijn op afstand (via de telefoon) controleren en u helpen bij het oplossen van een mogelijk probleem met de configuratie.

Comments of the page

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.