Alles wat u moet weten over uw gsm-rekening

De gsm-rekening bestaat uit tal van elementen. Wij helpen u met het ontcijferen van de rekening! Foto: Pixabay

Begrijpt u niets van uw gsm-factuur? Wetende dat de rekening de kosten van de vorige maand maar ook die van de volgende maand bevat, is reden genoeg om verward te zijn. Maar maakt u zich geen zorgen: KillMyBill helpt u uw gsm-rekening te begrijpen. In deze praktische gids leggen we alles uit wat u moet weten.

Of u nu klant bent bij Proximus, Orange, Base of bij een MVNO, veel klanten worden geconfronteerd met hetzelfde probleem: hoe moet de gsm-factuur gelezen worden? Laten we het samen ontdekken.

3 belangrijke punten over de facturatie

  1. Sommige elementen op uw gsm-factuur komen niet overeen met de periode van uw verbruik. U zult merken dat sommige elementen betrekking op de voorgaande maand, terwijl anderen betrekking hebben op de volgende maand. Waarom? U betaalt de oproepen, sms’en en mobiele data van de voorgaande maand, maar het abonnementsgeld van de komende maand. Uw operator bepaalt het bedrag dat overeenkomt met uw verbruik (in het verleden) en anticipeert op de vaste kosten van de volgende maand.
  2. De gsm-rekening bevat ook de kosten van opties die pas vanaf de volgende maand actief zullen zijn. Als u een optie kiest die bijvoorbeeld oproepen blokkeert of uw oproepen beperkt, dan betaalt deze extra service op voorhand. De volgende maand zullen de opties geactiveerd zijn.
  3. De factureringsperiode omvat de maand waarin de oproepen, sms’en en mobiele data in acht worden genomen. Let op, u ontvangt uw gsm-rekening niet per se op het einde van de maand. Bij het activeren van uw gsm-abonnement, bepaalt uw operator automatisch de factureringsperiode. Houd er rekening mee dat deze niet kan worden gewijzigd en dezelfde is voor elke factuur.

Wanneer begint de facturatie?

Sommige gsm-operatoren beginnen te tellen vanaf de dag dat u uw gsm-abonnement activeert, andere gebruiken specifieke data. Dit principe is vooral belangrijk voor de betaling van uw eerste rekening.

Wanneer u een eerste gsm-abonnement neemt of wanneer u verandert van abonnement of bundel kan het zijn dat de activatiedatum niet samenvalt met de eerste dag van de facturatieperiode. Om de periode tussen de activatie van het product en de eerste dag van de facturatieperiode te overbruggen, wordt er een bedrag pro rata aangerekend. Het zou immers oneerlijk zijn moest u voor die korte periode een volledige maand abonnementsgeld betalen. Het beltegoed, de minuten, de sms’en en het datavolume worden ook op dezelfde manier pro rata berekend.

Op de gsm-rekening wordt het bedrag van het abonnementsgeld tweemaal vermeld: de eerste keer voor de periode tussen de activatie en het einde van de facturatiecyclus; de tweede keer voor het volledige abonnementsgeld van de komende maand, dat steeds een maand vooraf betaald dient te worden.

Voorbeeld: als u uw gsm-abonnement op 15 november activeert, kunnen zich twee situaties voordoen:

  • u ontvangt uw eerste gsm-rekening op 1 december. Deze rekening omvat de abonnementskosten voor de eerste normale maand (1 tot 31 december), het pro rata bedrag van november (dit zijn de abonnementskosten voor november, i.e. van 15 tot 30 november), en uw eerste verbruik (15 tot 30 november).
  • u ontvangt uw eerste gsm-rekening een maand na activatie, op 15 december. Die gsm-rekening omvat abonnementskosten van twee maanden, i.e. van 15 november tot 14 december en van 15 december tot 14 januari, aangezien kosten voor het abonnement altijd een maand op voorhand betaald moeten worden. Het omvat ook uw eerste verbruik, van 15 november tot 14 december.

De extra diensten op de gsm-rekening

Afhankelijk van het gsm-abonnement dat u heeft gekozen, heeft u een bepaalde limiet. Als u bijvoorbeeld X euro per maand betaalt, dan krijgt u daar X SMS / X belminuten en X mobiele data voor in de plaats. Dit betekent echter niet dat u uw limiet niet kunt overschrijden! En dat is net waarom veel mensen tegen de lamp lopen. Ze blijven bellen, sms’en of hun mobiel internet gebruiken zonder na te denken over de extra kosten.

Natuurlijk zijn er extra kosten verbonden aan het overschrijden van de limiet. Die kosten zijn  uiteraard afhankelijk van uw verbruik (vb. hoeveel sms’jes u te veel stuurde) en van de prijs van de operator (vb. hoeveel de operator aanrekent per sms). Het bedrag dat u bovenop uw maandelijks verbruik dient te betalen, vindt u dus terug onder extra diensten.

Nog in deze sectie worden gesprekken en sms’en in en naar het buitenland en roaming in het buitenland aangerekend. Dat laatste geldt niet wanneer mobiele data in het buitenland opgenomen is in uw gsm-abonnement.

Ten laatste worden hier ook andere extra kosten opgelijst. Als u bijvoorbeeld een ticket voor de bus met uw gsm betaalt, wordt dit hier vermeld. Dit komt omdat deze sms duurder is dan de standaard sms en dus niet inbegrepen is. Hetzelfde gebeurt wanneer u bijvoorbeeld meedoet aan een TV-wedstrijd.

We geven een voorbeeld van een gsm-rekening:

Een voorbeeld van een gsm-rekening van Proximus
Een voorbeeld van een gsm-rekening van Proximus. Foto: proximus.be
  1. verbruik: hieronder vindt u een overzicht van uw verbruik van de vorige maand. Rechts vindt u het bedrag dat u dient te betalen
  2. aantal: het aantal sms’en, oproepen en MB die u verbruikt heeft in de vorige maand
  3. de facturatieperiode
  4. duur: dit is de totale duur van uw telefoongesprekken
  5. bedrag excl. btw: het bedrag dat u moet betalen voor uw verbruik van de vorige maand. Als uw verbruik past binnen de limieten van uw abonnement, dan zal er €0 staan naast de verschillende elementen. Past uw verbruik er niet in (u heeft bijvoorbeeld te veel sms’en gestuurd), dan zal de totale prijs van het extra verbruik vermeld staan en aangerekend worden

Hoe ontvangt u de gsm-rekening?

U kunt uw gsm-rekening op twee manieren ontvangen: ofwel ontvangt u hem per post ofwel kunt u de factuur online raadplegen. Een online factuur (e-factuur) is beter voor het milieu en zorgt ervoor dat u geen stapels rekeningen moet bijhouden, maar u bent niet verplicht om de online rekening te gebruiken.

Kiest u wel voor de online rekening, dan zal de gsm-operator u ofwel een e-mail sturen met de factuur ofwel zal hij u toegang geven tot een persoonlijke ruimte, zoals bijvoorbeeld een app of een portaal op de website. Als u inlogt, kunt u uw rekening raadplegen.

Comments of the page

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.