5 tips om de beste gsm-operator te kiezen

Zowat de helft van de Belgen betaalt te veel. Overstappen is vaak de juiste beslissing. Foto: Pixabay

Volgens de FOD Economie heeft 1 op 2 Belgen een gsm-abonnement dat niet aangepast is aan zijn of haar behoeften. Dit wil zeggen dat de helft van de consumenten te veel betaalt. Gelukkig is overstappen naar een andere operator simpel. De vraag is: hoe maakt u de juiste keuze?

1. Definieer uw verbruiksprofiel

Betaalt u maandelijks te veel voor uw gsm-abonnement? Bent u niet langer tevreden over de gekozen gsm-operator? Heeft u nog geen gsm-abonnement? Als u zich in een van deze situaties bevindt, staat u voor een belangrijke keuze, nl. het kiezen van een gsm-operator. Er is heel wat concurrentie op de telecommarkt, wat zich vertaalt in een lange lijst van mogelijke gsm-operatoren en gsm-abonnementen waaruit u kan kiezen. Maar hoe begint u daaraan en hoe bent u zeker dat u de juiste keuze maakt?

Een gsm-abonnement is zeer persoonlijk: iemand die veel belt en constant e-mails checkt op zijn smartphone zal een andere abonnement nodig hebben dan iemand die zijn gsm enkel gebruikt om te bellen of sms’en. Het is dus belangrijk dat u de juiste vragen stelt:

  • Hoeveel minuten belt u gemiddeld per maand?
  • Maakt u gebruik van mobiel internet of niet? Zo ja, verbruikt u veel mobiele data of niet?
  • Belt u naar het buitenland?
De apps van de sociale media vereisen mobiele data
Als u graag Facebook en Twitter gebruikt, kies dan een abonnement met veel mobiele data. Foto: Pixabay

Als u al een gsm-abonnement heeft, kunt u uw recente facturen raadplegen voor het antwoord. Op uw gsm-rekening vindt u immers uw maandelijks verbruik, wat u een goed idee zal geven over uw verbruiksprofiel. Als u de vragen beantwoord heeft en weet wat u verwacht van uw gsm-abonnement, dan kunnen we naar de gsm-operatoren kijken. Er zijn immers een aantal operatoren op de markt die soortgelijke abonnementen aanbieden. De volgende tips kunnen u helpen bij het maken van de juiste keuze.

2. Analyseer de prijs van het gsm-abonnement

Zodra u uw verbruiksprofiel heeft gedefinieerd, moet u enkel nog de juiste formule of abonnement kiezen. Hoe? Door het analyseren van de volgende elementen bij verschillende operatoren:

  • de tarieven: voor bellen, sms’en en mobiele data
  • de facturatiemethode: wordt een oproep aangerekend vanaf het begin of na de eerste minuut?
  • de voor- en nadelen van het abonnement: krijgt u gratis belminuten in het weekend? Krijgt u een smartphone aangeboden (koppelverkoop) ? …

Het vergelijken van de gsm-abonnementen zal u een duidelijk overzicht geven van de verschillende abonnementen op de markt, wat ze inhouden, en hun prijs. Daarna kunt u zelf het abonnement of tariefplan kiezen dat het beste bij u past.

3. Hou rekening met de kwaliteit van de service

Het bedrag op uw gsm-rekening is van groot belang, maar ook de dienstverlening van de operator moet aan de verwachtingen voldoen. De kwaliteit van deze dienstverlening bestaat uit een aantal factoren die sinds 2015 op nationaal niveau worden gecontroleerd door het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT).

De volgende factoren spelen mee in het rapport van de BIPT:

  • hoe lang duurt het vooraleer een klant aangesloten wordt?
  • storingen en defecten
  • de kwaliteit van de klantenservice
  • het aantal klachten dat het BIPT ontvangt over de facturen
  • de dekking van het netwerk

4. Check de dekking van het netwerk

Voor u een contract tekent, kan u best even de netwerkdekking van uw operator opzoeken. Als u de snelheid van uw mobiele internet erg belangrijk vindt, moet u immers een ​​netwerk kiezen dat uw gebied (woon- of werkplaats) het best dekt. Daarna kan u nog steeds een keuze maken tussen de verschillende operatoren die gebruik maken van dit netwerk. Als u in een grote stad als Brussel of Antwerpen woont, dan is er geen probleem. Deze steden hebben immers toegang tot het 4G-netwerk. Als u in een kleinere stad of dorp woont, of op het platteland, dan is het dus interessant om de reikwijdte van de verschillende netwerken te bekijken.

Er zijn drie netwerken: dat van Telenet (vroeger BASE), Mobistar of Proximus. Dit zijn de enige drie operatoren voor mobiel internet. Alle andere operatoren zijn ofwel MVNO’s ofwel zakenpartners van een van de drie grote netwerken. Het heeft dus geen zin om de netwerkdekking van Scarlet of Mobile Vikings op te zoeken.

Telecommunicatie-toezichthouder BIPT publiceert kaarten die de netwerkdekking van de drie netwerken weergeven. Op deze kaarten kunt u dus snel de netwerkdekking in en rond uw woonplaats aflezen. Deze kaart geeft de dekking weer van het 3G en 4G netwerk. We maken wel nog even een kanttekening bij deze kaart: de afbeelding toont de ‘standaardkwaliteit’. Uw persoonlijke kwaliteit of algemene ervaring kan echter verschillen. De receptie van een netwerk hangt immers af van een aantal factoren zoals positie (buiten, in een gebouw, in openbaar vervoer), het type toestel dat je gebruikt (smartphone, tablet, …), etc.

5. Maak een keuze tussen MVNO en MNO

Het woord MVNO viel al in de vorige paragraaf. Een “Mobile Virtual Network Operator” (MVNO) is een gsm-operator die niet over zijn eigen netwerk beschikt. Om hun diensten aan te bieden aan de Belgische consumenten, moeten ze samenwerken met een van de grote drie “Mobile Network Operators” (MNO’s): BASE (nu Telenet), Mobistar (nu Orange) of Proximus. De MVNO’s kopen een deel van het netwerk van een van de drie grote gsm-operatoren of hebben een samenwerkingsverband met een van hen.

De MVNO’s en het netwerk dat zij gebruiken:

  • Proximus: Scarlet Mobile; EDPNet ; Belgian Telecom
  • BASE: Telenet*, Jim Mobile, Mobile Vikings, Contact Mobile, Allo RTL, Numericable, Billi
  • Orange: VOO

Update 03/2016: Telenet heeft BASE overgekocht en beheert nu het netwerk

Een MVNO is niet alleen voordelig voor het bedrijf zelf, maar ook voor de consument. Het bedrijf dat een MVNO is, is dan wel grotendeels afhankelijk van een andere speler, maar zij hebben het voordeel dat ze geen geld moeten uitgeven aan het beheer van het netwerk of eventuele uitbreidingen. Dit gebeurt door de MNO’s zelf. Omdat er minder kosten worden verspild aan het beheer en het onderhoud van het netwerk kan een MVNO lagere prijzen aanbieden dan de grote drie gsm-operatoren, wat een voordeel is voor de consument.

Als u deze tips in het achterhoofd houdt, zijn we er zeker van dat u de juiste keuze zal maken.

Comments of the page

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.