Kritiek op gepersonaliseerde reclame van Telenet

Kritiek op gepersonaliseerde reclame van Telenet. Foto: Telenet

Telenet wil starten met gepersonaliseerde reclame. Het bedrijf hoopt daarmee de reclamebudgetten uit de handen van Facebook te houden. Deze beslissing lokt echter kritiek uit: staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) vindt dat Telenet te ver gaat, en ook de Privacycommissie heeft zo zijn bedenkingen.

Er zijn heel wat boodschappen die in dovemansoren vallen omdat ze niet bij het doelpubliek passen. Telenet wil daar verandering in brengen en begint daarom met het testen van gepersonaliseerde reclame. Dat schrijven De Tijd en het Nieuwsblad.

De volgende twee maanden zullen een aantal reclameblokken op de zenders Vier en Vijf vervangen worden. De reclameboodschap die normaal gezien bij iedereen getoond wordt, zal vervangen worden door een dat specifiek werd gekozen.

Persoonlijke gegevens

“Er zijn een twintigtal criteria die vandaag courant zijn in direct marketing”, klinkt het bij Telenet. “Woont iemand in een huis met open bebouwing en een tuin? Heeft iemand een huisdier? Met welk type wagen rijdt hij of zij?”

Telenet koopt die informatie aan bij ‘data broker’ Bisnode, een bedrijf dat handelt in persoonsgegevens. Vaak gaat het over informatie die burgers zelf ooit eens hebben vrijgegeven. Bijvoorbeeld bij het invullen van een enquête, of bij het plaatsen van een bestelling.
Daarnaast gebruikt Telenet ook eigen klantengegevens. Goede kans dat iemand die vaak naar voetbal kijkt een sportliefhebber is. Wie vaak naar kookzenders kijkt, is allicht een hobbykok.

Belangrijke nuance is wel dat die persoonsgegevens worden geanonimiseerd. Namen of adressen zullen nooit doorgegeven worden aan bedrijven.

Er zijn ook nog plannen voor een verdergaande versie waarbij ook het surfgedrag zal leiden tot gerichte tv-reclame. Dat zal wel enkel worden ingezet wanneer de klant daar uitdrukkelijk zijn toestemming voor geeft, het opt-in-model.

De test gaat dit najaar van start en zal twee maanden lopen. Er doen zo’n tiental adverteerders mee. Telenet wil geen namen kwijt, maar de interesse is volgens het bedrijf gigantisch.

Wat krijgt de kijker?

De kijker moet zich volgens het bedrijf verheugen op “een betere kijkervaring”. Gepersonaliseerde reclame moet ervoor zorgen dat de kijker minder wegzapt en minder reclame verder spoelt tijdens het uitgesteld kijken.

Concurrenten

Concurrent Proximus kondigde in augustus aan deze maand ook met een soortgelijke test te starten – zij het nog enkel in uitgesteld kijken. Het bedrijf ging daarvoor in zee met VTM, VRT, RTBf en RTL-Tvi. En ook Medialaan zelf, het moederhuis van VTM, experimenteert ermee. Het online platform Stevie Free biedt ook al gepersonaliseerde reclamespots aan.

Niet tevreden? Dan moet u zelf actie ondernemen

Klanten die geen extra gegevens willen prijsgeven aan de operator, moeten daarvoor zelf actie ondernemen. En dat vindt staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer niet kunnen.

Klanten van Telenet die hun privacy maximaal willen beschermen, kunnen via de klantenpagina “Mijn Telenet” doorklikken naar de privacy-instellingen. Daar geeft Telenet vier opties, met aan het ene uiteinde de mogelijkheid om enkel wat basisinformatie vrij te geven en aan het andere uiteinde de mogelijkheid om zelfs surfgedrag te delen. Met die informatie kan Telenet diensten en reclame op maat afleveren, gebaseerd op de interesses en voorkeuren van de klant.

Wie minder wil vrijgeven en de gepersonaliseerde reclames niet wil hebben, kan de instelling met enkele klikken aanpassen. Wie de provider ook zijn surfgedrag toevertrouwt, kan nog verhogen naar optie vier.

Bron: De Tijd; Het Nieuwsblad

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.