Wat te doen met een fout op de internet- of gsm-rekening?

Is de telecomfactuur niet correct? Aarzel dan niet om stappen te ondernemen om de fout recht te zetten. Foto: Pixabay

Heeft u een fout gevonden om uw internet- of gsm-rekening? Dan moet u zeker uw telecomoperator contacteren en hem vertellen dat er iets is misgelopen. De vraag is, hoe moet u dit aanpakken? Dankzij ons advies, natuurlijk. In dit artikel geven wij u de stappen die u moet volgen.

Uw gsm- en internetrekening bevatten veel informatie. Het is dus niet verwonderlijk dat er eens een fout kan optreden op de factuur. Om ervoor te zorgen dat u de fouten steeds kunt opsporen, geven wij hieronder een overzicht van de verschillende types van fouten die kunnen voorkomen. Laten we beginnen.

Welke fouten kunnen voorkomen op de factuur?

Wanneer u uw internet- of gsm-rekening ontvangt, let dan op:

  • herinnerings- of nalatigheidskosten: dit zijn administratieve kosten die de telecomoperator aanrekent wanneer de klant 1 of meerdere rekeningen niet betaald heeft binnen de aanvaardbare betalingstermijn. Deze kosten worden op de eerste pagina van de aanrekening vermeld.
  • het type abonnement: als u een contract ondertekent bij een operator, kunt u kiezen tussen verschillende soorten telecomabonnementen. Als u recent van abonnement bent verandert, dan is het mogelijk dat het oude abonnement wordt vermeld. Daar zijn twee redenen voor: ofwel bent u dit bedrag nog verschuldigd aan de operator, ofwel heeft de operator een fout gemaakt
  • de berekening van de installatiekosten: is er een technicus bij u thuis geweest om uw voorbeeld VDSL-verbinding of decoder te installeren? Zorg ervoor dat dit bezoek correct werd aangerekend.

Hoe kunt u een probleem melden?

Nu dat u de fout heeft geïdentificeerd, moet u dit melden aan uw provider. Maar hoe? U zult zien, het is vrij eenvoudig!

Ongeacht het type fout dat u heeft gevonden, kunt u een ​​online klacht indienen via het contactformulier op de website van de provider of door in te loggen in het klantenportaal. Leg uit wat het probleem is. Daarna zal een medewerker van de operator contact met u opnemen om de fout te bespreken.

Zodra dat is gebeurd, kunt u de bij de meeste operatoren de voortgang van uw dossier volgen. Proximus biedt de mogelijkheid aan om dit online te doen via MyProximus. U zult op de hoogte zijn van uw klacht en wat de operator ermee doet om het probleem op te lossen. Uw dossier zal voor maximaal drie maanden na het einde van uw aanvraag beschikbaar blijven.

Heeft uw operator geen ruimte voorzien om de kwestie online te bespreken of de fout te melden? Aarzel dan niet om de klantenservice te contacteren.

Moet u het betwiste bedrag betalen?

De regel zegt dat u niets hoeft te betalen zolang uw klacht verwerkt wordt. Er kunnen echter uitzonderingen optreden zoals bij mobiele betalingen, dat wil zeggen het gebruik van uw smartphone of tablet om aankopen te doen. Om te voorkomen dat er extra problemen optreden met de facturatie vraagt u best raad aan de operator.

Er kunnen zich drie situaties voordoen:

  1. U betwist een reeds betaalde factuur: als blijkt dat u gelijk heeft, ontvangt u een creditnota dat het bedrijf zal aftrekken van uw volgende factuur.
  2. U beheert uw facturen via domiciliëring: als de betaling nog niet is uitgevoerd, vermeldt u in uw klacht dat u het betwiste bedrag via een overschrijving zal betalen en de automatische betaling voor de factuur zal schrappen
  3. De betalingsopdracht is doorgegeven? Dan moet u de bank of de operatoren contacteren om de situatie recht te zetten

Correcties van uw factuur

Als uw operator het bedrag van uw factuur wil aanpassen, kan dit op twee manieren:

  1. U ontvangt een creditnota: dit is het bedrag dat u terugkrijgt van de operator. In de meeste gevallen zal dit bedrag afgetrokken worden van de volgende factuur
  2. U ontvangt een debetnota: dit gebeurt als u een extra bedrag moet betalen.

Als u niet tevreden bent over de service van uw operator kunt u altijd klagen of gewoonweg veranderen van operator!

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.