Begrijp de factuur voor internet bij u thuis

Overweldigd door het aantal operatoren en aanbieding op de markt? Volg onze tips! Foto: Pixabay

Heeft u moeite om de factuur van uw internet service provider (ISP) te ontcijferen? In dat geval bent u op de juiste plaats! Wij leggen alle elementen uit die op uw aanrekening staan zodat u precies weet waar uw geld naartoe gaat.

De verschillende elementen op uw factuur of aanrekening

Een factuur of aanrekening voor een internetabonnement bestaat uit een aantal verschillende elementen. Om dit te illustreren, gebruiken we een factuur van Proximus.

UPDATE: Proximus spreekt sinds oktober 2016 van een “aanrekening” en niet langer van een factuur. Er is echter niet veel verschil in opbouw tussen de factuur van voor oktober 2016 en de aanrekening na oktober 2016.

  • Overzicht van de aanrekening
  • Betaalgegevens
  • Adres en nummers
  • Eenmalige kosten
  • Abonnementen in detail
  • Verbruik in detail
  • Diensten geleverd door derden

Laten we deze elementen van naderbij bekijken.

Overzicht van de aanrekening

Het spreekt voor zich: het overzicht van de aanrekening geeft u een overzicht van wat u allemaal op de aanrekening of factuur kan terugvinden.

een overzicht van de aanrekening voor internet
Overzicht van de aanrekening. Bron: website Proximus
  1. Datum van de aanrekening: uw telecomoperator stuurt u, elke maand ongeveer rond dezelfde dag, een aanrekening. Uw verbruik wordt aangerekend voor de vorige maand. Abonnementen worden een maand vooruit gefactureerd.
  2. Eenmalige kosten: dit zijn kosten die slechts 1 keer worden aangerekend. Het gaat bijvoorbeeld om de kosten voor een toestel, voor een installatie, een activering …
  3. Abonnementen: het totaal van de kosten voor alle abonnementen (internet, tv, telefoon …) voor de lopende maand. Als u heeft kunnen profiteren van een promotie komt dit ook hier te staan.
  4. Verbruik: het verbruik van de vorige maand van uw telefoon, internet, tv. Dit verschilt elke maand aangezien het berekend wordt volgens uw persoonlijk verbruik (per minuut, per MB … )
  5. Diensten geleverd door derden: bv. wanneer u per sms een busticket gekocht heeft of naar een 0900-nummer gebeld heeft. De kost van deze diensten wordt rechtstreeks doorgestort aan de betrokken externe leverancier.
  6. Bedrag: alle bedragen zijn inclusief BTW.
  7. Totaal te betalen bedrag

Betaalgegevens

Hier wordt de datum aangegeven waarop de factuur uiterlijk dient betaald te worden, alsook de bankgegevens van de telecomoperator om te betaling uit te voeren. Als u problemen heeft met de betaling om welke reden dan ook dient u dit zo snel mogelijk te laten weten aan uw provider.

Adres en nummers

Dit zijn uw persoonlijke gegevens: het adres waar u internet, tv of vaste lijn gebruikt, samen met het bijbehorend nummer en/of referentienummer. Ook uw mobiele nummer wordt hier getoond als u een gsm-abonnement heeft bij dezelfde provider.

Eenmalige kosten

Zoals eerder vermeld zijn dit de kosten die slechts 1 keer worden aangerekend voor een toestel (gsm, modem, decoder), voor een installatie, voor een activering … Ook administratiekosten bij verhuizing of een waarschuwing wanneer u uw aanrekening of factuur te laat betaald hebt, worden hier opgesomd.

Abonnementen in detail

Een overzicht van de abonnementskosten
De abonnementskost(en) in detail. Bron: website Proximus
  1. Abonnementen: als u een internet pack heeft (bv. internet in combinatie met TV en vaste lijn) dan wordt enkel het totaalbedrag vermeld. Dat bedrag komt uiteraard overeen met de som van de kosten van de verschillende diensten. U zult merken dat het bedrag van de decoder ook is opgenomen in de internet packs.
  2. Samenvatting van de producten / diensten: hier vindt u alle producten of diensten terug waarvoor u betaalt, i.e. internet, TV, vaste lijn en / of mobiele telefoon.
  3. Periode: het abonnementsgeld heeft steeds betrekking op de maand die komt, niet de maand die voorbij is.
  4. Prijs / maand inclusief BTW
  5. Totaal in € incl. BTW: Het abonnementsbedrag voor de periode van de aanrekening. Bij uw eerste factuur of bij een nieuw abonnement in de voorbije maand, wordt het totaal aantal dagen aangerekend dat uw abonnement actief is.
  6. Sommige producten zijn gratis (0,00 euro) of worden van de factuur afgetrokken omdat ze inbegrepen zijn in uw Pack of als onderdeel van ander product.
  7. Andere producten gelinkt aan uw pack: hier staan, als u ze hebt ten minste, producten die bij uw abonnement of internet pack horen. Sommige opties zijn gratis (0,00 euro) omdat ze inbegrepen zijn.

Verbruik in detail

De kosten voor het verbruik
Het verbruik in detail. Bron: website Proximus
  1. Verbruik: de kosten die niet inbegrepen in uw abonnementsbijdrage. Deze variëren van maand tot maand omdat het bedrag gebaseerd is op uw persoonlijk verbruik (per minuut, per MB …).
  2. Periode: u betaalt voor uw verbruik van de vorige maand.
  3. Aantal: het totaal aantal gesprekken, sms’en, MB … van de vorige maand. Als u uw verbruik van de lopende maand in de gaten wilt houden, kunt u bij veel providers een app downloaden om uw verbruik te bekijken. Heeft de provider geen app, dan is het waarschijnlijk mogelijk om uw verbruik online te checken.
  4. Totale duur: als u vaste telefoon heeft, dan wordt uw totaal persoonlijk verbruik (in minuten) van de vorige maand hier vermeld.
  5. Bedrag incl. BTW: het bedrag voor uw verbruik van de vorige maand.

Diensten geleverd door derden

Als u gebruik heeft gemaakt van sms-parkeren, televoting, een busticket heeft gekocht of een 0900-nummer heeft gebeld, dan vindt u hier het bedrag terug.

Het bijhouden van facturen

Hoelang moet u uw facturen of aanrekening bijhouden? Wel, toch enkele jaren … Dat antwoord verbaast u misschien, maar de verjaringstermijn voor facturen voor de levering van “nutsvoorzieningen” (water, gas, elektriciteit, telefoon en gsm, internet …) is vijf jaar.

Opgelet: als u uw facturen elektronisch betaalt, moet u ze in hun oorspronkelijke vorm bijhouden, i.e. in elektronische vorm. De aanrekeningen uitprinten en ergens in een map bijhouden volstaat dus niet.

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.