Productie en verkoop elektrische wagens stijgt, maar het moet nog beter

In de toekomst zal u steeds meer elektrische auto's op straat zien. Foto: Tesla

De verkoop van elektrische auto’s blijft sterk stijgen. Op dit moment rijden er wereldwijd zo’n 2 miljoen elektrische auto’s rond. Dat blijkt uit cijfers van het Internationaal Energieagentschap (IEA). China, de VS en Europa zijn de grootste producenten. Zij zijn samen goed voor 90 procent van alle elektrische auto’s.

De toekomst voor elektrische auto’s ziet er veelbelovend uit. Naar schatting zouden er tegen 2020 9 tot 20 miljoen elektrische auto’s op de markt zijn. Tegen 2025 zou het zelfs gaan om 40 tot 70 miljoen wagens. Op zich lijkt dat allemaal zeer positief, maar toch is er nog meer nodig om de uitstoot van broeikasgassen voldoende te beperken.

China neemt de leiding

China is de absolute leider wat betreft elektrisch transport. Het land had in 2016 opnieuw de grootste markt voor elektrische auto’s. Meer dan 40 procent van de wereldwijd verkochte elektrische wagens bevinden zich in China. Daarnaast telt het land ook meer dan 200 miljoen elektrische fietsen en 300.000 elektrische bussen.

Maar ook andere landen doen het goed. In sommige landen stijgt het marktaandeel van de elektrische auto bijzonder snel. Noorwegen neemt de leiding met een marktaandeel van 29 procent in 2016, gevolgd door Nederland met 6,4 procent en Zweden met 3,4 procent.

Het Internationaal Energieagentschap (IEA) verwacht dat de elektrische auto in het volgende decennium haar weg zal vinden naar de grote massa. Tegen 2020 kunnen 9 tot 20 miljoen elektrische auto’s op de markt zijn, vijf jaar later zelfs 40 tot 70 miljoen. Toch mogen we niet al te luid juichen. De inburgering van de elektrische auto is een stap in de goede richting, maar er is nog veel meer nodig om de uitstoot van broeikasgassen voldoende te beperken. Het IEA schat dat daarvoor 600 miljoen auto’s verkocht moeten zijn tegen 2040. Om die cijfers te halen, is er een sterk beleid van de overheid nodig.

Elektrische bedrijfswagens

De grote steden nemen nu al het heft in eigen handen, in de meeste gevallen uit bezorgdheid voor de luchtkwaliteit. Zo is het in Parijs mogelijk om elektrische auto’s op te laden aan de laadpunten van het autodeelsysteem Autolib’, Amsterdam maakt het voor iedereen mogelijk om een laadpaal te vragen en Londen schaft de verkeersbelasting af.

Om de elektrische auto’s echt te doen doorbreken, is het belangrijk dat ook bedrijfswagens elektrisch worden, aldus het IEA. Als bedrijven en overheden elektrische auto’s toevoegen aan hun vloot, zal de vraag stijgen. Daarnaast is het ook een belangrijke stap om werknemers en klanten te laten kennismaken met de technologie.

Tesla zet voor het eerst in op massaverkoop

Tesla, dé Amerikaanse producent van elektrische wagens, werkt hard aan de uitbreiding van haar gamma. Enkele jaren geleden was er slechts één model beschikbaar, maar dat is ondertussen verleden tijd. Tesla heeft nu 3 modellen in de aanbieding – Model S, X, en Model 3 waarvan de productie en uitrol binnenkort van start gaat – en heeft net een nieuw model voorgesteld, Model Y.

Tesla hoopt met Model 3 het grote publiek aan te spreken
Tesla hoopt met Model 3 het grote publiek aan te spreken. Foto: Tesla

Tesla’s waren tot nu toe enkel voor een select publiek vanwege de hoge prijs, maar Model 3 zou daar verandering in brengen. Het nieuwe Model 3 is de eerste poging van Tesla Motors tot massaverkoop. De prijs van deze elektrische auto zal in de Verenigde Staten rond de 35.000 dollar schommelen. Dat is vergelijkbaar met een BMW 3. Ook dat is uiteraard goed nieuws voor de toekomst van de elektrische auto: hoe lager de prijs, hoe toegankelijker voor het grote publiek.

Elektrische auto’s in België

In België is de elektrische auto nog niet populair, maar wel aan een opmars bezig. In 2014 reden er slechts 1792 elektrische auto’s rond. In 2015 ging het om 2871 auto’s. Dat is een stijging van de omzet van ca. 60%.

Hoewel dit bemoedigende cijfers zijn, is er nog veel werk aan de winkel. Elektrische auto’s maken slechts 0,05% van het totale aantal uit. Om de toegankelijkheid van elektrische wagens te vergroten, wordt er volop geïnvesteerd in stations en oplaadpunten.

Comments of the page

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.