Hoe een bestaande elektriciteitsmeter openen?

Als uw elektriciteitsmeter niet geopend is, kan er geen elektriciteit geleverd worden. Foto: Pixabay

U bent net verhuisd en natuurlijk wilt u kunnen profiteren van verwarming en verlichting. Wat moet u doen om elektriciteit aan te sluiten in uw woning? Wie is hiervoor verantwoordelijk? Nog belangrijker: wat kost het en hoe lang zal u moeten wachten? Ontdek de antwoorden op deze vragen in onze gids.

Het openen van de elektriciteitsmeter

Als u verhuist naar een bestaande woning, dan kan het voorvallen dat de elektriciteitsmeter afgesloten is. Alvorens u uw nieuwe thuis kan voorzien van elektriciteit is het nodig om deze bestaande elektriciteitsmeter te openen.

Maar wat bedoelen we nu juist met het “openen” van de elektriciteitsmeter? Wel, het is vrij simpel. Om de elektriciteitsmeter te openen, moet u een contract tekenen bij een energieleverancier. Dit moet u doen voordat u contact opneemt met de distributienetbeheerder (DNB) om uw huis aan te sluiten op het net. Zolang u geen contract heeft getekend bij een elektriciteitsleverancier zal de DNB niet langskomen. En geen DNB betekent geen elektriciteit.

Opgelet: verwar het openen van de elektriciteitsmeter niet met het aansluiten van een nieuwe woning. In het tweede geval wordt het huis aangesloten op het lokale elektriciteitsnet. De elektriciteitsmeter is niet afgesloten. Het aansluiten van een nieuwe woning is gratis. Het openen van een elektriciteitsmeter is dat niet.

Voorwaarden en wachttijden

U heeft het wellicht kunnen afleiden in het begin van deze gids: de netbeheerder (DNB) is verantwoordelijk voor het openen van de elektriciteitsmeter. Een distributienetbeheerder is een bedrijf of organisatie die verantwoordelijk is voor de distributie van energie in een bepaald gebied. De netbeheerder is dus niet vrij te kiezen.

Tip: Weet u niet welk bedrijf verantwoordelijk is voor uw locatie? Voer u postcode in op de website van Synergrid, de federatie van netbeheerders voor elektriciteit en gas in België.

Voordat u contact kan opnemen met uw DNB zijn er enkele voorwaarden:

  • u moet een contract getekend hebben met een elektriciteitsleverancier: netbeheerders en energieleveranciers delen een computersysteem dat netbeheerders toestaat om te controleren of uw meter verbonden is aan een contract. Houd er wel rekening mee dat het 1 tot 2 werkdagen duurt vooraleer de netbeheerder op de hoogte gebracht is van het contract
  • als u het om een nieuw geplaatste meter gaat, dient uw binneninstallatie eerst gekeurd te zijn. U ontvangt een conformiteitsattest.
  • houd uw meternummer en/of EAN-code bij de hand als u de DNB opbelt

Als u aan deze voorwaarden voldoet, kunt u een afspraak maken met uw netbeheerder. Voor klanten die in Brussel wonen, is Sibelga de enige verantwoordelijke distributienetbeheerder. Minstens twee dagen na het eerste contact kan een technicus van Sibelga langskomen. Voor ORES, een van de grootste netbeheerders in Wallonië, is dat drie dagen.

De wachttijden variëren dus van netbeheerder tot netbeheerder. Zodra u telefonisch een datum heeft afgesproken kunt u de dag voor de afspraak de DNB opnieuw contacteren. Zij vertellen u dan op welk moment van de dag de technicus zal langskomen. Zo hoeft u niet de hele dag te wachten.

Een elektriciteitsmeter openen bij Sibelga. Bron: Sibelga

De kosten voor het openen van de elektriciteitsmeter

Het is niet simpel om een prijs te plakken op het openen van een elektriciteitsmeter. De prijzen worden bepaald door de DNB’s en die verschillen van gebied tot gebied. Het enige wat we kunnen doen, is een gemiddelde meegeven. Gemiddeld kost het openen van een elektriciteitsmeter tussen de 50 en 150 euro.

Bij Sibelga betaalt u € 84,70 (incl BTW), bij Infrax € 80,73 (incl BTW).

Net zoals voor het sluiten van een elektriciteitsmeter zijn er sommige DNB’s die geen kosten aanrekenen voor het openen van de meter. Ook als uw elektriciteitsmeter niet afgesloten is, moet u niets betalen voor de inbedrijfstelling (activatie) van de meter.

Moet u aanwezig zijn?

Het is sterk aangeraden dat u aanwezig bent bij het aansluiten van de elektriciteitsmeter. Om die reden wordt er dan ook een afspraak vastgelegd. Als u afwezig bent, zal de technicus geen toegang hebben tot de installatie in uw huis en kan de ingebruikname dus niet uitgevoerd worden.

Is het onmogelijk voor u om aanwezig te zijn? Contacteer de DNB en vraag of het toch niet mogelijk zou zijn om de elektriciteitsmeter te openen in uw afwezigheid. Dit wil wel zeggen dat u een kopie van uw huissleutel zal moeten afgeven dus denk goed na of er geen andere oplossing is.

We geven ook nog dit mee: als u afwezig bent en de DNB daar niet van op de hoogte was, dan zal u een boete moeten betalen. Bij Infrax bedraagt die boete € 80,73 (incl BTW), i.e. dezelfde prijs als de ingebruikname.

Het geheim: anticiperen

Een succesvolle verhuizing is een die goed georganiseerd is. Wacht niet tot de laatste minuut want elektriciteit is niet van het ene moment op het andere beschikbaar.

Op zoek naar de ideale planning? Als u uw huidige energieleverancier wilt behouden, informeer hem dan een maand op voorhand over de toekomstige verhuis. Maar waarom niet profiteren van deze verhuis om te veranderen van elektriciteitsleverancier? Als u enkele weken op voorhand de aanbiedingen en leveranciers met elkaar vergelijkt, kunt u de beste aanbieding vinden en veranderen van leverancier. Zo profiteert u meteen van de goedkoopste energie in uw nieuwe huis!

Comments of the page

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.