Volg onze tips en kies het beste gsm-abonnement

Dankzij een aantal tips kunt u tot €150 per maand besparen. Foto: Pixabay

Een gsm-abonnement kiezen is niet zo gemakkelijk als het klinkt: er zijn zoveel aanbiedingen en operatoren op de markt dat de keuze soms overweldigend is. Om die reden geven wij u een aantal criteria om vervolgens het beste gsm-abonnement te kiezen. Gedaan met die hoge gsm-rekeningen!

Heeft u gemerkt dat het bedrag op uw gsm-rekening steeds hoger wordt? Dit is een duidelijk teken dat uw huidig tariefplan of abonnement niet aangepast is aan uw verbruik. Maar geen paniek, dit kan gemakkelijk opgelost worden. Dankzij de Telecomwet van 2012 kunt u na de eerste zes maanden op elk moment uw contract beëindigen en veranderen van gsm-operator. U betaalt hiervoor geen extra kosten en u houdt bovendien gewoon uw eigen nummer. Makkelijk, toch?

Dit keer moet u er wel voor zorgen dat u het juiste gsm-abonnement kiest natuurlijk. Maar hoe? We geven u een aantal criteria die de keuze zal vergemakkelijken:

Definieer uw verbruiksprofiel en vergelijk alle gsm-operatoren op de markt

Het kan zijn dat u bij de juiste gsm-operator zit en dat u gewoon moet overschakelen naar een ander abonnement, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat een andere gsm-operator betere aanbiedingen heeft. Om dat te weten te komen, kunt u de gsm-operatoren vergelijken op onze site. Zo weet u meteen of uw huidige gsm-operator een aanbieding heeft die bij uw verbruiksprofiel past.

Om uw verbruiksprofiel te definiëren, moet u zichzelf een aantal belangrijke vragen stellen:

  • Hoeveel minuten bel ik per maand?
  • Hoeveel sms’en verstuur ik
  • Verbruik ik mobiele data? Zo ja, is dat veel of weinig?
Sociale media apps verbruiken veel mobiele data
Als u dagelijks sociale media bekijkt of gebruikt, dan is een abonnement met veel mobiele data aangeraden. Foto: Pixabay

Dit zijn dezelfde soort vragen die u terugvindt op onze site en die ons helpen om alle gsm-abonnementen te filteren. Deze vragen kunt u beantwoorden aan de hand van een aantal recente facturen. Op de gsm-rekening vindt u immers een overzicht van de verbruikte diensten (sms, bellen, mobiele data).

De prepaidkaart als oplossing voor kleine verbruikers

Tot nu toe hebben we het steeds gehad over een gsm-abonnement, maar er is nog een tweede keuze. De prepaidkaart of herlaadkaart is een goed alternatief voor mensen die af en toe bellen of sms’en. Het is dus geschikt voor de kleinere verbruikers.

Maar wat houdt een prepaidkaart nu juist in? Wel, om een herlaadkaart te kunnen gebruiken, heeft u allereerst een simkaart nodig. Aan die simkaart hangt een bepaald bedrag vast, bijvoorbeeld €5. Als dat bedrag op is, kunt u de kaart “herladen”, i.e. er geld opzetten zodat u opnieuw kan bellen, sms’en, … . U kunt de prepaidkaart op verschillende manieren herladen: in de winkel door met cash te betalen, of bijvoorbeeld door de kaart te koppelen aan uw bankrekening.

De herlaadbeurten zijn cumulatief. Dit wil zeggen dat als u bijvoorbeeld in mei maar de helft van uw belminuten gebruikt, de andere helft wordt overgezet naar juni. U bent die minuten dus niet kwijt. U kunt uw verbruik “opdoen” wanneer u wilt. Als u meer verbruikt dan voorzien, dan zal u niet zomaar de limiet kunnen overschrijden. Dit verbruik wordt immers niet aangerekend worden aan het einde van de maand. We geven een voorbeeld: als u aan het bellen bent en u heeft uw limiet bijna bereikt, dan zal u een verwittiging te horen krijgen. Doet u niets, dan zal de connectie verbreken zodra uw beltegoed op is.

Gsm-abonnementen zijn populairder dan prepaidkaarten, maar alle operatoren bieden er nog steeds aan. De details van deze kaarten (bv. de tarieven voor bellen, sms’en en mobiele data) vindt u op de websites van de respectievelijke gsm-operatoren.

Het grote voordeel van een prepaidkaart is dat u enkel geld uitgeeft wanneer nodig. U moet dus niet maandelijks een standaard bedrag uitgeven. Houd wel rekening mee dat na een bepaalde periode zonder opladen (meestal 12 maanden), de simkaart niet meer geldig is.

Het gsm-abonnement voor frequente gebruikers

Het gsm-abonnement is een goede keuze als u uw gsm of smartphone vaak gebruikt (of er niet van te scheiden bent). Met een prepaidkaart betaalt u immers meer per sms, belminuut en voor mobiele data dan een abonnement.

Het voordeel van een abonnement is dat u elke maand een vast bedrag betaalt in ruil voor een bepaald aantal belminuten, sms’en en voor mobiele data.

Opgelet: een gsm-abonnement is enkel gunstig als het aangepast is aan uw verbruik. Als u meer verbruikt dan voorzien is, dan zal u dat aan het einde van de maand moeten betalen. Het zijn net deze kosten die uw gsm-rekening sterk kunnen doen stijgen. Belminuten, sms’en en mobiele data die niet opgenomen zijn in uw tariefplan worden immers duurder aangerekend.

Een kleine troost: sinds 1 februari 2014 is uw mobiele operator verplicht om u te waarschuwen wanneer u de limiet van uw abonnement heeft bereikt. U kunt dus niet zeggen dat u het niet wist.

Het onbeperkt plan voor fervente gebruikers

Als u uw telefoon intensief gebruikt, kunt u een onbeperkt tariefplan overwegen. Met een onbeperkt plan kunt u ongelimiteerd sms’en en bellen. Voor mobiele data bieden de operatoren tot 12 GB aan.

In België zijn er vijf operatoren die dit soort abonnement aanbieden: BASE, Orange (voorheen Mobistar), Proximus, SFR en VOO. Voor de details van deze aanbiedingen verwijzen wij naar de vergelijking van gsm-abonnementen. Wees er wel meteen van bewust dat er vaak een stevig prijskaartje hangt aan een onbeperkt abonnement. Per maand zult u minstens 30 euro moeten betalen.

Hou rekening met mobiele data

Surft u veel op uw smartphone? Zit u veel op de sociale media? Dan moet u zeker rekening houden met de hoeveelheid mobiele data die de verschillende gsm-operatoren aanbieden. Snel even uw mails checken, scrollen door Facebook of een video bekijken op de weg naar het werk lijkt onschuldig, maar samen verbruikt het heel wat mobiele data. Het gebruik van 3G en 4G (mobiele data) is duurder buiten uw tariefplan, dus u kunt maar beter zorgen dat u een abonnement kiest met voldoende data. Als u een onbeperkt tariefplan heeft is dit geen probleem, maar de gemiddelde gebruiker moet wel opletten.

Operatoren bieden abonnementen aan van slechts 500 MB tot wel 10GB (10000 MB). De hoeveelheid die u nodig heeft, hangt opnieuw af van uw verbruik. U kan hiervoor uw gsm-rekeningen raadplegen. Als dit uw eerste abonnement is, dan kan u de vragen bekijken die wij gebruiken voor onze vergelijker.

Comments of the page

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. KillMyBill gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie.